Yinyoga

Mindre stress och en friskare kropp

Boken är indelad i 5 delar:
Del 1 Yinyoga - yinyogans fysiska och mentala effekter.
Del 2 Meditaionsövningar – rörliga, sittande och liggande meditationer.
Del 3 Yinpositioner – bilder och beskrivningar av olika positioner.
Del 4 Skräddarsydda pass - för t.ex. löpare, crossfitfrälsta, gravida och kontorsfolk.
Del 5 Avslutning – svar på vanliga frågor om yinyoga och lästips.

Yinyoga är en enkel men kraftfull yoga där man stannar länge i varje position, 3-5 minuter. Den är skapad för att sträcka ut och stärka kroppens fascia (bindväv) på djupet.
Denna yogaform som passar alla, nybörjare eller den mer avancerade utövaren, oavsett ålder.
I bokens tredje del finns bilder på olika positioner med namn och instruktioner samt vad man ska tänka på, fördelar, kontraindikatorer (när man behöver vidta viss försiktighet och eventuellt undvika positionen) och modifikationer/alternativ till de olika positionerna.
I yinyogan är det inte någon speciell andningsteknik man jobbar med utan här är fokus på medvetenheten om att man andas. Yinyoga är ett sätt att få en stark kroppsuppfattning och bli energisk, smidig och avslappnad i kroppen.
Boken har bra bilder och beskrivningar samt svaren på de vanligaste frågorna, som gör att det känns tryggt att prova på yinyoga på egen hand.

Audience:

Tags:

Review by: Malax kommunbibliotek Wednesday, March 20, 2019