Mortal engines - De vandrande städerna

Fantasieggande berättelse om hämnd, städer i ständig rörelse och oväntad vänskap.

Den här boken utspelar sig i framtiden. Människorna har krigat mot varandra och förstört jordens resurser. Därför samlas människorna i mindre och större vandrande städer. En vandrande stad är en stad uppbyggd på hjul och bält och den rör sig framåt i jakt på metall, mat och Gammal teknik.

Tom bor i den vandrande staden London. Han är tredje gradens lärling för historikerna i London och han jobbar bland annat med att damma av olika föremål i Londons Museums naturhistoriska avdelning. Där finns bland annat utdöda djur, som t.ex. en blåval vars artsläkte dog ut någon gång i början på 2000-talet. Toms stora idol är Thaddeus Valentine, som är en ansedd historiker och arkeolog. Valentine reser runt jorden för att söka efter Gammal teknik och han gör olika arkeologiska utfärder.

En dag får Londonborna syn på en mindre stad som de jagar ifatt. London slukar den mindre vandrande staden Salthook och när  Valentine går ner till Londons innanmäte för att inspektera fångsten så bryter sig en flicka ur klungan och kastar sig över honom. Hon kräver hämnd för ett mord som hon påstår Valentine har begått. Tom, som bevittnat händelsen rusar efter flickan, som har ett vanprydande ärr tvärs över ansiktet. Han jagar ifatt henne, men hon kastar sig utför en avfallssluss. Och då Tom på något mystiskt sätt faller efter henne så är äventyret ett faktum. Vem är flickan med det hemska ärret och är Valentine faktiskt ond? Men det pågår större saker i det fördolda och MEDUSA har något att göra med det.

Det här är fräsch fantasy i sin renaste och mest okomplicerade form. Det är lätt att följa med i berättelsen och den här bokserien rekommenderas för både nya och vana fantasyläsare. Den första boken har filmatiserats (2018) under namnet Mortal engines, men den har inte rönt lika mycket framgång som boken. Mortal engines i IMDb-databasen

1. Mortal engines

Av: Reeve, Philip
    Språk: